Anouk en Chantal Hol over circulaire economie
“Al sinds de start van de onderneming maakt Holbox werk van duurzaam ondernemen. Jaarlijks investeren we daar heel wat geld en mankracht in, maar het levert ook veel op.” Dit is de mening van Anouk en Chantal Hol van Holbox. Chantal: “Er zijn weliswaar wetten op het gebied van milieu en duurzaamheidseisen van klanten en overheid, maar ook zonder dat hadden we beslist maatregelen genomen om zo duurzaam mogelijk te produceren.Doordat wij zelf een bedrijf hebben, verkeren wij in de bevoorrechte positie om zelf het beleid op dit gebied te bepalen. Duurzaam ondernemen gaat bij ons niet alleen over de productie, maar ook over de maatschappelijke taak die wij als onderneming hebben.”
Energiezuinigere machines
Kort en goed bestaat het productieproces van Holbox uit het be- en verwerken van karton. Simpel gezegd komen aan de ene kant van de fabriek tonnen onbewerkt karton binnen, aan de andere kant komen er bedrukte displays uit. Die ontstaan dankzij onder andere twee enorme drukpersen met een drukformaat van 120 x 160 cm, een kanjer van een cacheermachine en nog diverse andere machines en apparaten. Het gaat om productie-eenheden die de nodige energie opslorpen. Dat was een aantal jaren geleden ook een van de motieven om een aantal van de bestaande machines te vervangen – uiteraard speelden ook bedrijfseconomische factoren een grote rol.
Maatschappij
Anouk en Chantal Hol huldigen de opvatting dat sociale rust in het bedrijf ook een factor van duurzaamheid is. Daar hoort goede zorg voor personeel bij. Maar er is meer dan dat: “Als bedrijf sponsoren we sport en muziek, ook dat heeft een maatschappelijk belang. Tevens doneren we van elk kartonnen bloemetje dat we verkopen via de Kartonnenwinkel.nl 1 euro aan zogenaamde Shelterboxen. Deze worden ingezet in rampgebieden en zijn gevuld met een tent en andere noodzakelijke artikelen om te overleven.” aldus Anouk. Tot het Holbox-concern behoort ook de uitgave van een magazine, Navenant (www.navenant.nl). Jaarlijks organiseert de Navenant Foundation een aspergeweekend met een Classiccarrally en een Groot Limburgs Aspergediner bij Restaurant Da Vinci te Maasbracht. Dit fundraising project, waarmee geld wordt opgehaald voor het goede doel, leverde in 2016 meer dan € 100.00,- op. Deze opbrengst komt ten goede aan Kankeronderzoekfonds Limburg, voor bestrijding van kanker en in het bijzonder uitgezaaide borstkanker. Tevens verzorgen we de campagne ‘End Polio Now’, middels de verkoop van tulpenbollen in heel Europa. Hiervoor levert Holbox ook de tulpenbollenverpakkingen en POS promotiepakketten. Met deze actie konden we dit jaar weer een grote bijdrage leveren, zodat meer dan 10 miljoen kinderen tegen polio ingeënt kunnen worden. Chantal tot slot: “We blijven kritisch kijken naar duurzaam ondernemen. Het is in het belang van de generaties die na ons komen. Daar staan we bij Holbox dagelijks bij stil.”
De circulaire economie van Holbox
Holbox is een onderneming die duurzaam ondernemen hoog in het vaandel heeft. Het bedrijf werkt volgens de principes van de circulaire economie, waarbij het begrip Cradle to Cradle het uitgangspunt is.
Kortom: de circulaire economie is één van de grootste aandachtspunten van Holbox, waarbij zij het bewijs levert, dat verstandig gebruik van materialen zowel financiële als maatschappelijke voordelen oplevert.